Wat?

champignonsoep_0DZV is een frisse bewustwordingscampagne over de impact van onze voedingsgewoontes op het milieu. Het opzet is simpel: 40 dagen minder vlees en vis eten. En dat met zo veel mogelijk mensen. Voor wie een extra uitdaging wil, inspireren we ook rond minder verpakkingen, minder voedselverspilling, meer seizoensgroenten en meer plantaardige voeding. Samen verkleinen we onze ecologische voetafdruk en ontdekken we hoe duurzamer eten ook lekkerder, creatiever en gezonder kan zijn!

Doe mee

 

Waarom?

DZV is geen pleidooi voor het volledige vegetarisme, maar een warme oproep om bewust minder vlees en vis te eten. De overconsumptie van dierlijke voeding is immers een van de grote oorzaken van de klimaatverandering. Wanneer we toch vlees eten, kiezen we best voor lokaal, duurzaam geproduceerd vlees. En ook op het vlak van voedselverspilling en verpakkingen kunnen we onze milieu-impact nog flink verkleinen. Nu België in de top 5 staat van landen met de grootste ecologische voetafdruk ter wereld, is deze actie een krachtig signaal dat wij burgers alvast onze verantwoordelijkheid willen nemen. 
Wist je dat uit enquêtes blijkt dat DZV zowel bewustwording als gedragsverandering teweegbrengt? Dat is het DZV-effect!

Meer info

 

Wie?

De Morgen 'Verbondenheid'Uit bezorgdheid over de klimaatproblematiek riep een jonge studente – zelf geen vegetariër – in 2011 voor het eerst op om samen vegetarisch te vasten. Ondertussen is DZV uitgegroeid tot een burgerinitiatief dat steunt op het enthousiasme en de hulp van vele mensen! Wij danken IEDEREEN die de actie op welke manier dan ook helpt te verspreiden. Iedereen die zijn vrienden, familie, collega’s of netwerk overtuigt om mee te doen.

Ontdek het DZV-team!